Orang yg mencipta alasan? Siapakah?

Pada suatu pagi yg dingin lagi sejuk mengigil-gigil betul ke aku eja niyh?khuatir gue.,lagi terketar mengetap gigi, maka masuk lah seorang knk-knk laki kedlm sebuah 'rumah kecik' yg hanya boleh memuatkan sebijik jamban duduk dan sebijik shower, maka dengan lafaz bismillah,siramlah air ke badan nye smbil beliau menjerit,sejuk!! sejuk oi!!..hahahah,intro terlebey suda.


Nak di pendekkan cerita, adik aku yg umur baru mencicah mencecah 9 tahun memulakan perjalanan ke sekolah yang berdekatan dengan niat menimba ilmu, maka dengan itu, aku secara rasmi nye menjadi kuli raja di rumah.hahaha..

Bile die balik je umah..ini die bercerita

Azri : Mama, ari ini chikgu baru ajar akim bm. Tapi bm tu susah owh..nasib baik chikgu tu cun...rrrrr(gatalgatal)
Mama : Cikgu tu ajar ape? ajar tengok awek cun eyh..ishishish..
Aku :  Kaw tau ke cun tu ape kim?
Azri : Wink wink ** (muke buat2 tau)

Semasa d kelas beliau


Cikgu : Pelajar yg rajin akan sentiasa mencari jalan dan terus berusaha kerana nak seribu daya xnk serjuta dalih. Mereka yang malas sentiasa mencari alasan dan cuba berdalih-dalih. bla bla bla bal...maka panjang lah cerita beliau..
Cikgu nak tanya siapakah orang yang sering mencari alasan? Cikgu nk uji,kamu ingat ke x ape, yg cikgu ulang tadi..

5 minit kemudian..

Cikgu : Sape yg tau angkat tgn..kalau sala xpe,cikgu x mara. aku tambah je ni,konon2 jadik cikgu
,mane la aku tau cmne cikgu die tanya,haha.

Azri : saya nak try cikgu!..Orang yg suke buat alasan tu.... abang saya cikgu. dia kan cikgu asik buat alasan je..ade die ckp at mak saya, dia tinggalkan buku teks sbb nk suruh kkk saya study buku tu pastu bila die balik dia nk suruh kkk saya rebus buku tu, dekat sekolah die pinjam buku teks kawan die, tu bukan orang yg suka cipta alasan ke cikgu? pastu kan cikgu...ish..kkk saya slalu ckp mcm ni 'kaw ni..keje carik alasan je kan....'
Ha betul x jawapan saya cikgu? mesti betul kan kan kan..saya tau..mesti betul punya lah..kening jiana jian

Cikgu : Ha? azri-azri..abang kamu tu mmg betul2 tergolong dalam mereka yg suka cipta alasan, kamu jgn ikut die pulak ye..Betul lah tu jawapan azri tu,siap ada contoh lagi, kamu semua jgn jadik malas ye..sebab orang yang malas berusaha adalah orang yg????

Mu red-mu red : Cipta alasan cikgu..macam abg azri...hahahahahaha (gelak besar)

Azri : Macam tu la cerita bm akim..sekarang ni, kawan-kawan akim sume kenal abg arif,heheeee. Padan muka die! sapa suruh xnk bg akim main game!


Nota kukukaki: Jangan cuba berdalih dalam pelajaran, nanti diri sendiri yang rugi..

p/s: Zaman sekolah merupakan zaman yg menyeronokkan, adios, salam..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan